5 Aralık 2008 Cuma

Vanilya, Karamel, Çikolata LIPTON


Aranızda hiç çok begendiği bir ürünün aniden üretimden kaldırılmasına sinirlenen oldu mu? Hele bu en ünlü markalardan biri tarafindan yapılırsa insan daha çok bozuluyor.

Bir kac yil once Milka'nın espresso ve cappuccino kremali cikolatalari vardı her gördüğüm yerde alırdım 1-2 ay içinde birden ortadan kayboldu. Algida'nın frambuaz aromalı magnuma benzer bir dondurması vardı, 1-2 sezon satıldı, yine yaz geldi ama dolaplarda izine rastlaymadık.


Yine cok severek tükettiğim LIPTON Karamel ve Vanilya aromali Siyah Çayları 2 sene satıldıktan sonra birden raflardan yok oldu.

Tamam anliyorum Lipton bitkisel çaylardaki ürün gamını sürekli yeniliyor, raflarda sonsuz yer olmadığına göre en az satan ürünlerden bir kaçını üretimden kaldırıp yeni ürünlere yer açmak istiyor. Ertesi sezonda yine en az satanın yerine yeni ürün koyuyor ve bu döngü böyle devam ediyor.

İyi tamam da biz begendiğimiz ve başka markada alternatifi olmayan bir üründen neden mahrum kalıyoruz onu anlamadım.

Bitkisel caylarda her markada çok satan ürünler vardır; Kuşburnu, Ihlamur, Adaçayı, Yeşil Çay vb. diğer çeşitler yenilikleri deneyecek kişilere göre dizayn edilir.

Bu çok kurumsal sirketler hep işin matematiği ile hareket ederler. Hangi markette kac cm lik rafta kaç ürün sergileyebilirim ?Bu rafın bir cay kutuluk maliyeti nedir? Bu maliyeti cıkarmak icin yeterince satış yapıyormuyum ? gibi datalara bakıp en dipte kalan 2-3 tanen ürünün üstünü çizip ortadan kaldırırlar.




Bunun istisnası PREMIUM ya da PRESTİJ tabir edilen ürünlerdir. Onlar hiç satmasa da raftaki yerlerini korurlar.




Bakınız Lipton Piramit çayları ya da Özel Dökme Çaylar



Bir başka anlamadığım konu ise Vanilya ve Karamel Aromalı siyah Çaylara raflarda yer bulamazken içeriği ve tatları nerdeyse %90 aynı Nar, Yaban Mersini ve Böğürtlen gibi bitkisel çaylara yer bulunabilmesi.

Bu çayların satışından sorumlu arkadaşlara onların tabiriyle "Blind Taste Test" yani Kör Tadım Testi yaptırsan bu çayları ayırt bile edemezler.

Lipton Türkiye'de kimse bu ürünleri doğru konumlandırdım mı; ürün başka ülkelerde örneğin yukarıdaki Lipton Avustralya web sitesinde de görüleceği üzere AROMALI SİYAH ÇAY kategorisinde iken ben neden bu ürünleri BİTKİSEL ÇAYLAR kategorisinde satmaya çalıştım, acaba satışlar bu yüzden mi düşüktü diye sorguladı mı çok merak ediyorum. Bu çayları doğru tüketici kitlesine ulaştırabildim mi diye sorduklarını ise hiç zannetmiyorum.


Ben Lipton Türkiye'nin internet sitesine bu görüşlerimi yazıp Vanilya / Karamel aromalı çayların neden piyasadan kaldırıldığını sormuştum ama bir cevap alamadım.


Bu yüzden artık Lipton markalı bitki çaylarını almamaya gayret ediyorum. Tüketicisine saygısı olmayan bir markayı evime sokmuyorum.

Peki çözüm diyenlere birinci önerim şu olacak bence Lipton Türkiye, Vanilya ve Karamel aromalı siyah çaylarin yanına Avustralya'da çıkarttığı Vanilla Nut &Honey ve Cookies and Cream aromalı çayları da (bkz.www.lipton.com.au/aromalı siyah çaylar) ekleyerek Aromalı Siyah Çayları, Bitki Çaylarından ayrı bir ambalajla yeniden konumlandırıp satışa sunmalıdır. Emin olun o prestij çaylarından daha çok satar.


Bu da olmuyorsa, raflarda durması bize çok külfetli yeterince satış olmuyor deniyorsa o zaman Lipton bu gibi ürünleri ve ek olarak prestij ürünlerini de satabilecegi bir gourmet internet sitesi yapip oradan satmalıdır.
Hem bu meraklı kitleyi yeni çıkacak ürünler için test kitlesi olarak da kullanabilir. Görüşlerimizi paylaşmaktan mutluluk duyarız. Unutmayın sayımız hiç de az değil. Bu fikirler için de para istemiyorum :)


Ayrica yıllardır sadakatle satın aldığımız böyle büyük bir markanın tüketicisine borcudur diye düşünüyorum.